Lars Berglund

Swedish Monuments of Music and Questions of National Profiling

Beitrag zum Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung, Mainz 2016 – »Wege der Musikwissenschaft«


Sweden’s history is that of a sovereign kingdom that loses itself in a mythical past. It managed to stay out of the two major wars of the previous century, and out of armed conflict since 1809. Therefore, it did not have nationalist drive to construct a musical canon and a national musical history during the formative years of the late nineteenth and early twentieth centuries. Lars Berglund discuss some documentary projects and publications relating to Swedish national music, including musical editions, phonograms and a historical handbook:

  • Svenska låtar: Swedish music’s first monumental project
  • Monumenta musicae sveciae: a Swedish national anthology of art music
  • The Berwald edition 1974–2008: an odd exception
  • Musica sveciae: a national phonogram series
  • Musiken i Sverige: a handbook in the history of music in Sweden
  • Levande musikarv: a more pragmatic approach to musical editions of national music

Format · Aufsatz

URN · urn:nbn:de:101:1-2018083109384628067744

Publikationsort · Schott Campus, Mainz 2018

Zitation · Lars Berglund: »Swedish Monuments of Music and Questions of National Profiling«, in: Symposiumsbericht »Musikwissenschaftliche Editionen in Deutschland, 1930–1960«, hrsg. von Daniel M. Grimley und Tomi Mäkelä (=Beitragsarchiv des Internationalen Kongresses der Gesellschaft für Musikforschung, Mainz 2016 – »Wege der Musikwissenschaft«, hrsg. von Gabriele Buschmeier und Klaus Pietschmann [https://schott-campus.com/gfm-jahrestagung-2016]), Mainz 2018 [Schott Campus,  urn:nbn:de:101:1-2018083109384628067744].


Das Beitragsarchiv fasst Referate und Posterpräsentationen des XVI. Internationalen Kongresses der Gesellschaft für Musikforschung 2016 in Mainz zusammen. Die Tagung stand unter dem Titel »Wege der Musikwissenschaft«.

Beitragsarchiv des Internationalen Kongresses der Gesellschaft für Musikforschung, Mainz 2016